Hou uw geest en lichaam gezond met deze simpele yoga oefeningen

Hou uw geest en lichaam gezond met deze simpele yoga oefeningen Blogpost
535

Blijf bewegen met deze makkelijke yoga oefeningen.

Het is niet altijd evident om tijd of motivatie te vinden om te blijven bewegen. In deze blog tonen we hoe je met enkele simpele yoga oefeningen thuis of op het werk je geest en lichaam gezond houdt.

 

1. Ga voor een goede basishouding
Verzorg je basishouding voor je aan een yogaoefening begint. Zorg dat je rechtop zit zonder je rug te overstrekken of hem overdreven hol of bol te maken. Je rug mag de rugleuning van je stoel raken, maar er niet op rusten. Je buikspieren houden je rug in balans. Je voeten zet je ontspannen op de grond, met je benen in een hoek van 90 graden.
Breng je aandacht naar je gezicht, nek, schouders, armen en handen, en check of ze niet gespannen staan. Hou je focus steeds bij je ademhaling. Adem diep in en uit via je buik.

2. Aan de slag
Zit je basishouding goed, dan kan je de volgende oefeningen uitproberen. Hier heb je geen materiaal voor nodig. Houd elke oefening ongeveer 60 seconden vast en herhaal ze bij voorkeur drie keer of zo vaak je kan.

Heupopeners
Deze oefening verlicht de druk en spanning op je onderrug en helpt je emoties los te laten.

1. Zittend op een stoel leg je een voet op de knie van je andere been. Buig vervolgens voorover zover je kunt, zonder dat het pijn doet. Wissel van kant en herhaal.
2. Zittend op een stoel strek je één been uit. Flex  en strek je voet simultaan met je ademhaling. Wissel van kant en herhaal.

De koe
Deze oefening verlicht nekklachten en helpt jou je ademhaling te controleren. Ze zou bovendien je zelfvertrouwen stimuleren.

Ga op je handen en knieën zitten. Maak nu een holle rug en kijk naar boven. Adem diep in een uit via je buik.

De adelaar
Met deze oefening richt je jouw aandacht naar binnen. Dat is prettig op momenten wanneer je veel prikkels van buitenaf krijgt, bijvoorbeeld als het erg druk is om je heen.

Ga op een stoel zitten en kruis je benen over elkaar. Kruis vervolgens ook je armen door je ellebogen naar elkaar toe te brengen en je bovenarmen te kruisen. Probeer nu door je armen nog meer te kruisen je handen naar elkaar toe te brengen en vast te houden. Terwijl je armen en benen gekruist zijn, probeer je voorzichtig recht te staan. Houd deze pose aan, en wissel daarna van kant.

Bodyscanoefening
Deze stress reducerende oefening zorgt voor rust in je hoofd. Ga zitten op een stoel en neem de basishouding aan. Adem diep in en uit. Focus nu je aandacht op je gezichten en ontspan al je spieren. Elke keer dat je uitademt, ontspan je een plekje van je gezicht: je wenkbrauwen, je mondhoeken, je ogen, … Zo overloop je met je aandacht je gezicht, armen, borst, buik ... tot je hele lichaam ontspannen is. Breng je aandacht stap voor stap naar al je lichaamsdelen, ga telkens na of je spanning voelt, en adem die indien nodig weg. 

3. Mudra´s

Doorheen je lichaam lopen meridianen waarvan de uiteinden zich vaak in de vingers en handen bevinden. Door deze meridianen te stimuleren aan de hand van mudra’s of handhoudingen, kan je je lichaam en geest tot rust brengen en versterken. Hieronder vind je enkele voorbeelden die je zelf kan toepassen. Hou ze een tweetal minuten vast terwijl je focust op een diepe, rustige ademhaling. Je kan ze ook meerdere keren per dag doen, maar zorg telkens voor een pauze van minstens 10 minuten. Sluit eventueel je ogen om je nog beter te ontspannen.

Stressbestendigheid:

Geheugen versterken:

Ademhaling:

Om goed in te slapen:

 

Namasté!

Jouw comment

Log in om een comment toe te voegen

E-mailadres niet geverifieerd

Nog geen lid? Maak jouw profiel aan.

Recente comments